28 lut 2009

Doric i kolory, cz. 2

Pióra Doric, w wersji Junior Size dostępne były w następujących kolorach: Jet-Black oraz Kashmir, a także dwóch innych odcieniach niedostępnych w opcji Popular Priced i Gold Seal - Topaz i Carnelian. Produkowane w wersji Full-Size i Vest-Pocket, te drugie były dosyć popularne zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn i jak na tamte czasy, były jednym z niewielu produktów które dziś określamy mianem "Unisex". Choć małe Vest-Pocket mieściły się zarówno w kieszeni kamizelki jak i w damskiej torebce, po nałożeniu skuwki na korpus pióro zyskuje nieco na długości, dzięki czemu pasuje zarówno do męskiej, jak i kobiecej ręki. Jako ciekawostkę można też dodać, że instrumenty piśmiennicze w podobnym, a nawet mniejszym rozmiarze Eversharp wprowadził również na przełomie lat 40 i 50 i reklamowane były one typowo jako długopisy dla mężczyzn; mowa tu oczywiście o Kimberly Pockette reklamowanych przez samego Humphrey'a Bogarta...




Wahl-Eversharp Doric Vest-Pocket Juior Size w kolorze Carnelian, c. 1932r


Wahl-Eversharp Doric Vest-Pocket Junior Size w kolorze Carnelian, c. 1932r

Od lewej: Wahl-Eversharp Streamlined, c. 1936 w kolorze Burma Pearl, Wahl-Eversharp Doric Vacuum Fill w kolorze Blue Shell, c. 1936, Wahl-Eversharp Doric w kolorze Bronze & Green (pióro i ołówek), c. 1935 i Wahl-Eversharp Doric Vest-Pocket Junior Size w kolorze Carnelian, c. 1932r

Wahl-Eversharp Doric Green & Bronze i Carnelian - lata 30

Pióra Wahl-Eversharp Doric i Doric Streamlined, lata 30

Pióra Wahl-Eversharp Doric Junior Size. Od lewej: Kashmir Vest-Pocket, Standard Size Jet-Black, Standard Size Carnelian i Topaz w wersji Standard i Vest-Pocket, c. 1932r.


Reklama Kimberly Pockette, c. 1949-1950

Doric i kolory, cz. 3


Nurt Art Deco zdobył wielką popularność głównie dzięki nadaniu współczesnym przedmiotom użytkowym pięknych, klasycznych form, czesto zdobionych przy pomocy misternych ornamentów. Pióra Wahl-Eversharp "Doric", produkowane w latach 30 ubiegłego wieku są chyba jednym z najpiękniejszych przykładów zastosowania stylistyki Art Deco i jak już wcześniej wspomniałem, występowały one w szerokiej gamie kolorów i rozmiarów. Najpopularniejsze były pióra w standardowym rozmiarze (Standard Size), oraz Junior Size, czyli nieco smuklejsza wersja Doric. Nieco rzadziej spotykane są natomiast pióra Oversize, takie jak na zdjęciach poniżej.


Wahl-Eversharp Doric Oversize w kolorze Jet-Black, c. 1931 r.

Wahl-Eversharp Oversize Doric, c. 1932 r.


Pióro to jest wczesnym modelem Doric, w kolorze czarnym (w katalogach Eversharpa nazywanym "Jet-Black), z klipsem typu "Boston Roller" oraz skuwką wyposażoną w obrączkę typu filigree i medalion Gold Seal.


Pióro jest wyposażone w Adjustable Point i jest to wcześniejsza wersja tych stalówek, numerowana (numeracja odnosiła się do rozmiaru stalówki) i z nieco innym typem suwaka regulującego fleks i tym samym grubość linii.



Stalówka Adjustable № 10

Po przesunięciu suwaka całkowicie do tyłu uzyskujemy fleks, jakiego w życiu nie widziałem ;-) Kreska jest niesamowicie zróżnicowana, a stalówka sama ślizga się po papierze. Już na pierwszy rzut oka widać, że ta opcja przeznaczona jest głównie do adresowania kopert czy składania podpisów. Kolejne ustawienia dają stopniowo nieco mniejszy fleks i tym samym cieńszą kreskę tak, ze z suwakiem maksymalnie na dół mamy stalówkę F i do tego Manifold, czyli dosyć sztywną, do szybkich notatek, księgowania czy też pisania przez kalkę.



Rozmiarowo pióro jest ogromne - na chwilę obecną jest to chyba największe pióro w mojej kolekcji - swoimi wymiarami Doric Oversize przewyższa nawet jeden z większych modeli Equipoised czy choćby model Rosewood, produkowany przez Wahl-Eversharpa w latach 20.

Porównanie wymiarów Doric Oversize, Equipoised i Wahl Rosewood (pióra zamknięte).


Porównanie wymiarów wcześniejszych piór Wahl-Eversharp z Doric Oversize - pióra otwarte.


Ponieważ premiera piór Doric przypadła na pocztek lat 30, czyli okres Wielkiej Depresji (jak na ironię, podobną sytuację ekonomiczną mamy obecnie, choć nie na taką skalę) ciężkie czasy sprawiły, że seria Doric nie cieszyła się wielką popularnością. Jednak klasyczne wzornictwo Doric bez wątpienia zainspirowało wielu producentów instrumentów piśmienniczych: klasycystyczna forma tych piór szczególnie podobała się w słonecznej Italii, gdzie powstało tyle piór inspirowanych linią Doric, ze ten kształt uchodzi dziś za pomysł Włochów, zapoczątkowany przez firmę OMAS. Jednak OMAS stworzył model "Extra" w AD 1932, a więc rok później, niż Wahl-Eversharp zapoczątkował linię Doric.


Rozmiary i kolory piór z serii Doric.


Pióra Doric, lata 30.




Reklama piór Eversharp Doric, Time, 1934


Reklama pióra OMAS Lucens, lata 30